Waar blijft de superlobby voor een snelle trein?

De Limburger, 22 februari 2020

COLUMN – Waar blijft de provinciale superlobby voor een snelle trein tussen Maastricht en de Randstad? De trein Maastricht-Utrecht doet er anno 2020 net zo lang over als veertig jaar geleden. Vanuit Rotterdam ben je net zo snel in Parijs als in Maastricht. Een kind snapt dat er iets niet klopt. Wordt er achter de schermen hard genoeg getrokken aan de NS, ProRail en het Rijk?

Alweer twee jaar geleden pleitte toenmalig ProRail-topman Pier Eringa voor snellere treinverbindingen tussen de Randstad en steden als Groningen, Middelburg en Maastricht. Hij vond dat die op z’n minst een half uur sneller konden, simpelweg door non-stop intercity’s. Zo’n directe trein zou één à twee keer in de spits moeten gaan rijden, zei hij. „Nu moet je naar Amsterdam nog twee uur treinen. Als we met een snellere en vooral directe verbinding die steden dichterbij brengen, doe je ook echt wat voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland”, zei Eringa in het Dagblad van het Noorden.

In 2023

In een reactie van NS op Eringa liet een woordvoerder weten dat een non-stop intercity ‘voorlopig niet op de agenda staat’. Voorlopig waren de spoorwegen namelijk bezig met het ‘Spoorplan Noord-Nederland’. En ziedaar: afgelopen november kwam de NS met het bericht dat er in 2023 een versnelde intercity tussen Groningen, Leeuwarden en de Randstad gaat rijden. Dergelijke plannen liggen er niet voor Maastricht en Parkstad. Hoe kan dat? Intussen groeit de bevolking van Nederland elke maand met zo’n tienduizend mensen. In de afgelopen vier jaar kwamen er elk jaar ruim 100.000 mensen bij, voornamelijk (85 procent) door migratie uit een EU-land. In 2019 zelfs ruim 130.000 mensen, dat is de bevolking van een stad als Maastricht.

En hier vragen we ons af hoe bevolkingskrimp en leegstand tegen te gaan? Ik las dat ‘Gedeputeerde van Mobiliteit’ Hubert Mackus het idee van Eringa twee jaar geleden ‘interessant’ vond. Mensen, wordt wakker! Over tien jaar is de bevolking met dik een miljoen gegroeid! Trek ten strijde, zing, vecht, huil, bid, lach en werk aan een supersnelle aansluiting met de rest van het land.

Twee miljoenensteden

Wat is Nederland? Het oppervlak van twee miljoenensteden. Elke dag wordt er in de Randstad geschreeuwd om woningen. Allerlei voorstellen worden geopperd, woningen op industrieterreinen, in nieuwe polders, in oude cruiseschepen.

Het stadsbestuur van Den Haag heeft ook een creatief idee bedacht. Dat wil dak- en thuislozen een vergoeding geven om zich in krimpgebieden te vestigen. Die groep stijgt namelijk snel in Den Haag, terwijl de stad kampt met woningnood. Dus telden ze daar 1 en 1 op: laten we ze naar plaatsen sturen in het land waar woningen leegstaan. Parkstad bijvoorbeeld! Elke dag zitten de treinen naar Eindhoven bomvol forensen. Mensen willen graag in Limburg (blijven) wonen, maar het werk is elders. In Zuid-Limburg is de bevolking sinds 2002 gekrompen met een kleine 60.000 inwoners. Door decennia aan braindrain (jongeren die in de Randstad gaan studeren of werken) is de diversiteit van de bevolking beperkt. Wie zegt tegen Den Haag dat het bouwen van al die woningen niet zo dringend zou zijn als meer mensen in het zuiden zouden wonen? Als er snelle verbindingen zouden zijn?

Zuid-Expres

Het plaatje: door de Zuid-Expres komen mensen hier om te wonen, ze gaan forensen. Als ze hier wonen, gaan hun kinderen hier naar school. Ze gaan op restaurant en café, bij zwemvereniging en harmonie, zangvereniging en carnavalscommissie. Ze gaan naar theater, film en lezingen. Dat levert reuring op, opwinding, nieuwe ondernemers, banen. Limburg groeit. En intussen stijgt het water. In de Randstad krijgt men natte voeten. Met een beetje vaart, schat ik, is Limburg in 2030 helemaal hot.

Je kunt niet reageren.